Feb 18, 2008

Første skoledag – 18. febr.

I dag var første skoledag. Hadde ordna klar klærne jeg skulle ha på meg første skoledag, så jeg hadde bare å våkne opp, hoppe i dusjen, spise frokost og dra til skolen. Her er skoleskyssen en stor van (bil).

(Foto av van’en)




Halv ni dro vi med skoleskyssen til Nunavut Arctic Collegii (NAC). (Foto NAC)



Der hilste jeg på Penny, som jobber med registreringen, og Neil, som har vært i Kautokeino to år siden. Jeg så et bilde av den forrige samiske delegasjonen som var på utveksling her, lærerstudentene Juhán Niillas, Sara og Aura. Litt artig å se kjente fjes!

I klassen min er det 5 andre studenter, bare kvinnfolk; Leeveena, Sanaaq, Brenda og Amauyah. En kom ikke idag. Koselig å bli kjent med dem, virker som vi blir en fin gruppe. Kurset er akkurat det samme som vi hadde i høst; grunnleggende skrive- og leseopplæring! Eneste forskjellen er at kurset blir holdt på engelsk!

Lunsjen er på internatet, så vi måtte kjøre dit og tilbake til College igjen etterpå. Denne gangen slapp jeg å sitte alene i kantina, fordi to av mine medstudenter bor også her og vi satt sammen.

Skolen varer hver dag fra 9.00 til 16.00. Etter skolen må vi gjøre lekser. Leigh gir masse lekser, så jeg tror ikke jeg kan skrive blogg lengre, bare gjøre lekser. Hvis man ikke gjør leksene sine, blir det trekk i karakteren og til slutt får du ikke kurset godkjent; man mister studiepoengene. De er ganske streng på det her. Man må ikke være borte en eneste gang uten å melde ifra til skolen, ellers får man ikke kurset godkjent!

Brenda viste meg rundt i Iqaluit city; viste alle butikkene, kinoen, svømmebassenget, kafeen, hotellet, baren og sånt. Shoppa alle nødvendigheter og dro hjem igjen.

Traff en dansk kvinne i kantina, vi snakka norsk/dansk. Hørte hvor gebrokkent jeg snakka norsk, det er nesten skam, hehe. Rart hvor fort man vender seg til engelsk.

Folk her er så vennlige og behjelpelige med alt. Folk smiler til meg uansett hvor. Har hilst på mange totalt ukjente i gangen på høyskolen; de spør hvordan det går med meg, hvor jeg er fra, hvorfor jeg er her osv.

Første skoledag gikk fint. Nu må jeg bare begynne med leksene. Regner med at jeg får mye å gjøre framover, fordi eksamen er 7. mars, om knappe tre uker. Til da skal jeg også holde en presentasjon om et tema, som er 25% av karakteren min.

Wish me luck!

No comments: