Feb 22, 2008

Experiences of the canadian cuisine

Mange har spurt meg om maten man spiser her. Kan si det i et ord; amerikansk. Spisevanene er som tatt ut fra en amerikansk film: Fries, sandwiches, soda, pizza, muffins, pies osv. Ikke rart hvis befolkningen bare legger på seg. Jeg har måttet begynne å trene for å unngå å bli rund som en ball. Her om dagen var jeg og Brenda på Northern Lights cafe for å spise lunsj. Hot roastbeef sandwich var på menyen. Det var rett og slett toast, roastbeef og masse brunsaus over det hele, med grønne erter på sia.

Har også sett at mange drikker brus ganske ofte, både til middag og lunsj. Sjøl er jeg ikke så veldig fan, men noen ganger drikker jeg det. Som idag. Vi hadde pizza til middag og da tenkte jeg at en cola passer til. Gikk til kassa for å kjøpe brus. Så at de hadde bl.a. en liten, søt colaflaske på disken der. Da sa mannen i kassa: “Do you know they make them here in Iqaluit?” Det viste seg at Coca cola companys tapper brus her, og et av kravene for at de skulle få lov til å legge fabrikken hit, var at de gjør en spesial-versjon hit, som selges kun her! Det visste ikke jeg, så jeg måtte sjekke flaska. Ja visst, det står at den er tappa her, både på inuktitut, frank og engelsk!

Who knew? :) Mannen i disken sa at jeg må ta et par med hjem, for å vise folk. Kanskje jeg gjør det?!

No comments: