Mar 22, 2008

Påskelørdag 22.03.08

Her sitter jeg, på internatet (populært kalt Old res) og gjør ingen verdens ting. På påskelørdag! Hjemme er det påskefestival og alt, og her sitter jeg. Merkelig! Har vært i kontakt med folk og fått høre nytt hjemmefra.

Her er det full storm forresten! Endelig fikk jeg oppleve den mye omtalte snøstormen - “blizzard”!



Utenfor er verden hvit! Artig! Og samtidig kjedelig. Det betyr nemlig at vi kommer oss ikke noen steder. Alt er stengt. Taxi kjører ikke, fordi veien hit til Old res er stengt. Så folk sitter bare på tv-rommet og sløver. Noen ser på tv, andre surfer på internett. Jeg har spist, surfa på internett, vaska klær, rydda rommet, oppdatert bloggen, og til slutt gav jeg opp og gjorde lekser også! På påskelørdag!! Har ikke opplevd maken til en stille, kjedelig påskelørdag! Først og forhåpentligvis siste gang også! Jeg hadde andre planer. Skulle til Brenda for å lære å lage bannock, brød, og sosialisere med familien hennes, men hva hjelper vel det, når det er uvær. I skrivende stund sitter jeg på rommet mitt, hører på musikk og spiser påske(sjokolade)egg! God påske!

Jeg kan heller fortelle nytt fra uka. Som sagt så begynte jeg å sy en parkas, eller på inuktitut atigi. Setter ut bilder av syinga. Har det så fornøyelig med syinga, og lærer veldig mye. Med en gang kurset cultural studies begynte, følte jeg meg hjemme. Vi sitter på klasserommet, som nu er gjort om til duodjeverksted, og syr og snakker om alt mulig rart. Det er en så stor forskjell fra det forrige kurset, som var veldig stressende og med streng timeplan. Eva, læreren vår, tar ting som det kommer og stresser ikke med noe. Alt i alt er dette kurset veldig behagelig, og jeg liker det!



Eva med amauti og Brenda med atigi



Jeg i Evas amauti

Tirsdag er det skole igjen og da skal jeg bli ferdig med min atigi. Vi skal presentere og vise våre duodjeprosjekt for hele skolen neste fredag. Leeveena har sydd selskinnsbukser til hennes ektemann, Layli har lagd en tromme, Brenda har sydd atigi til hver av sine tre sønner og jeg har sydd en atigi til meg selv. I neste uke skal vi lage ulu, kvinnenes kniv. Det blir spennende!



Sealskinpants

No comments: