Mar 10, 2008

International Woman's Day

Govat duodjemarkaniin - Bilder fra markedet





Lavvordat lei riikkagaskasas nissonolbmuid beaivi ja dappe Iqaluitas lei avvudeapmi dan oktavuodas. Dappe ledje nissonolbmuid duodjemarkanat, gos vuvde feara maid. Mun vulgen Bogusiain dohko, vuovdit su dujiid ja cinaid. Munnos lei soma ja jodiheimme galvvuid nai. Doppe ledje nai eara dahpahusat, dego vuoittuid vuorbadeapmi ja gafestallan. Oinniimet nai nieiddaziid cottalavluma, mii lei hui erenoamas. Ja Laakkuluk ovdanbuvttii divtta su nieiddaza riegadeami birra. Son lei nu ceahppi ahte ganjaldahtii olbmuid. Artisttat nai ovdanbukte lavlagiid, afrihkalas rumbbudearpama ja nu ain. Lei hui somas vasahus.

Lean odne oastan dieid kamihkaid mat leat dain govain. In gavdnan duodjemarkaniin eara. Mus leat kamihkat alde dal nai, ja lean ozzon dievva komplimeanttaid daid ovdddas. In aiggo sat nuollat daid, nu duhtavas lean daiguin. Boadan sihkkarit vel oaddit nai daiguin, hehe. Odne alggii odda kursa, cultural studies. Lean mearridan goarrut parkasa, maiddai gohcoduvvon atigi, ja ledjen oastime avdnasiid dasa! Ihttin goarrugoadan! :)




Moai Bogusiain vuovdime su dujiid - Jeg og Bogusia selger hennes varer.


Bogusia mente jeg var fodt til a selge varer, hehe. Kanskje fordi jeg har kjopmannsblod i arene?!
Bogusia oaivvildii ahte mun lean riegadan vuovdin. Soaita danin go mu mattut leat bargan giehmannin?! ;)

Lordag var den internasjonale kvinnedagen og her i Iqaluit, som andre plasser, hadde man arrangert en happening> Kvinnenes handverksmarked. Jeg dro dit med Bogusia for a hjelpe henne a selge varene hennes; smykker og skjerf hun har laga selv. Vi hadde det kjempeartig, pluss at vi solgte unna en del saker. Det skjedde masse pa det markedet, blant annet var det konserter og loddtrekninger. Vi sa noen ungjenter synge tradisjonell strupesang og en annen gjeng hadde en oppvisning av afrikansk tromming. Laakkuluk fikk folk til a torke en tare med hennes fortelling om hennes datters fodsel. Virkelig spesiell opplevelse, alt sammen.

Idag kjopte jeg kamiikene jeg har pa bildene. Fant ikke andre pa markedet, sa det ble dem. Men de er virkelig fine og jeg har fatt masse komplimenter for dem idag! Har dem pa meg nu ogsa! Kommer sikkert til a sove med dem ogsa, hehe. Idag bynte jeg pa et nytt kurs, cultural studies. Ska sy meg selv en parkas. Kjopte materialet idag, imorra starter syinga! :)

No comments: