Mar 22, 2008

Laakkuluks middag

Lørdag 15.03.08

Jeg var på besøk hos Laakkuluk, hun hadde invitert meg på middag. Der traff jeg Heidi, en venn av Laakkuluk, Gela, en nabo, og Akutaq, Laakkuluks og Stevens datter. Vi spiste cariboukjøtt. Jeg fikk smake “eskimo-icecream” for første gang. Laakkuluk forklarte at det er rett og slett “caribou back fat mixed with berries”, altså reinfett og bær. Godt var det i alle fall! Jeg hadde vært syk hele den uka, og lørdag, da jeg spiste den gode maten Laakkuluk hadde laga, ble jeg frisk! Det er jeg overbevist om!

Jeg fikk også prøve Laakkuluks atigi! Det er nesten som en pesk, bare den har hette. Atigien hennes var pynta med jervskinn! Her bruker folk pels fra jerv, ulv og isbjørn til klærne deres. Heidi satt og sydde på et par bukser av isbjørnpels – polarbearpants.


Laakkuluk og Akutaq


Atigi


Gela

No comments: